آشنایی با Flask

فلسک یک ساختار یا چهارچوب برنامه نویسی است که خود با زبان برنامه نویسی پایتون تولید شده است. فلسک بر پایه ابزارهای Werkzeug WSGI و موتور تولید صفحات HTML Jinja2 می باشد.

در واقع فلسک یک میکرو فریمورک می باشد. این میکرو فریمورک به خودی خود، مانند دیگر فریمورک ها، لایه داخلی ارتباط و مدیریت دیتابیس و یا ابزار اعتبار سنج فرم را نداشته، بلکه از کتابخانه های بیرونی که این قابلیت ها را فراهم می کنند، می تواند بهره بگیرد.

مراحل نصب Flask

برای نصب فلسک نیاز به نسخه ۲.۶ و بالاتر زبان برنامه نویسی پایتون می باشد. هر چند که فلسک و دیگر برنامه های وابسته آن با پایتون ۳ نیز به خوبی می توانند کار کنند. اما با توجه به کتابخانه هایی که ممکن است از آنها در یک برنامه فلسک استفاده شود، پیشنهاد می شود تا نسخه ۲.۷ برنامه نویسی پایتون نصب شود.

نصب virtualenv

بسته virtualenv یک محیط مجازی برای پایتون فراهم می کند تا هر برنامه به خودی خود با انواع نسخه های موجود کتابخانه ها در برنامه نویسی پایتون دچار مشکل نشود.

جهت نصب آن در محیط لینوکس از دستورز زیر استفاده می شود:

Sudo apt-get install virtualenv

به محض نصب، می توانید به صورت زیر، یک محیط جدا برای برنامه خود ایجاد کنید:

mkdir newproj
cd newproj
virtualenv venv

برای فعال سازی آن محیط دستور زیر را وارد نمایید:

venv/bin/activate

نصب Flask

اکنون برای نصب خود برنامه فلسک آماده هستیم. جهت نصب برنامه فلسک دستورات زیر را وارد می کنیم:

pip install Flask

همانطور که مشاهده کردید مراحل نصب به سادگی اجرا و به اتمام رسید و به سادگی هر چه بیشتر برنامه فلسک را توانستید نصب نمایید.

| البته بدون نصب virtualenv و فقط با اجرای نصب بخش فلسک، آن برنامه قابل اجرا و دسترسی در کل سیستم شما خواهد بود.

در اولین نوشته این آموزش صرفا سعی شد تا آشنایی اولیه ایجاد و روش نصب برنامه فلسک آموزش داده شود. انشاء الله در مطالب بعدی به مباحث ایجاد برنامه و مسیریابی آن می پردازیم.

برچسب ها: python flask linux programming tutorial