تا به حال شده که به خاطر تعدد دفعات update بسته های ubuntu (ماهی چند نوبت)، حجم حساب اینترنتی شما تمام شده باشد؟ به خصوص این که اگر چند رایانه داشته باشید که روی همه آنها اوبونتو نصب باشد که آن وقت مشکل دوچندان می شود. چرا که اگر بخواهید تمام آن رایانه ها به روز باشند. بنده خودم خیلی با این موضوع سر و کار دارم، به همین خاطر با جستجو در اینترنت توانستم چند راه برای این موضوع پیدا کنم.

در این نوشته فرض بر این است که حداقل یک سیستم به اینترنت متصل می باشد و دیگری نیست. و بر روی تمامی رایانه ها سیستم عامل Ubuntu نصب می باشد.

راه اول: بوسیله برنامه Synaptic Package Manager

در این بخش ضمن معرفی برنامه ای قدرتمند برای مدیریت بسته های نرم افزاری سیستم عامل ابونتو، آن را نصب و طریقه انجام آپدیت را شرح می دهیم. - برای نصب این برنامه مفید فقط کافی است تا در ترمینال رایانه ای که به اینتر نت متصل است، فرمان زیر را اجرا نمایید:

sudo apt-get install synaptic
  • سپس با استفاده از فرمان زیر در ترمینال مخازن را ببه روز رسانی کنید:

    sudo apt-get update

  • بعد از آن برنامه Synaptic Package Manager را اجرا کرده و دکمه "Mark All Upgrades" را بزنید تا تمامی بسته ها برای آپدیت انتخاب شوند.

Synaptec Package Manager

  • اگر از شما برای انتخاب بسته های لازم اضافه سوال کرد، شما دکمه"Mark" را بزنید تا آن بسته ها نیز انتخاب شوند.

Additional Packages

  • در نهایت دکمه "Apply" را بزنید تا برنامه شروع به آپیدت بسته های نرم افزاری موجود بکند.

  • بعد از اتمام به روز رسانی یه شاخه به نام update در مسیر خانه کاربرتان ایجاد کرده و، "File -> Generate package download script" را در برنامه synaptec انتخاب نموده و در پنجره باز شده آدرس مسیر update را که ایجاد کرده بودید به آن داده و نام فایل را به آن اختصاص دهید سپس آن را ذخیره کنید، در اینجا ما نام فایل را update-offline.sh می گزاریم.

  • از طریق برنامه ترمینال به مسیر update که ایجاد کردید بروید و در آن جا فرمان زیر را اجرا کنید:

    cp /var/cache/apt/archives/*.deb .

با این دستور تمامی فایلهایی که سیستم فعلی که به اینترنت متصل بوده را آپدیت کرده اند و پسوند آنها deb. می باشد، را به مسیر ایجاد شده update منتقل می کند.

  • شاخه update که اکنون حاوی تمامی فایل های deb. برای آپدیت می باشد را بوسیله USB فلش یا CD یا DVD می توانید به سیستم یا سیستم های دیگر که به اینترنت متصل نیستند منتقل کنید.

  • اکنون بر روی سیستم (یا سیستم هایی) که به اینترنت متصل نیستند در مسیر خانه کاربر یک شاخه به نام offline ایجاد کنید و شاخه update را داخل آن بریزید. به این ترتیب ساختار آن باید به شکل زیر باشد:

    • home +- username +- offline +- Updates (contains the .deb files)
  • در سیستمی که به انترنت متصل نمی باشد، برنامه ترمینال را اجرا کرده و به شاخه offline رفته و در آنجا دستور زیر را اجرا کنید تا فایل شاخص برای بسته های موجود تهیه شود:

    apt-ftparchive packages . > Packages

اکنون در آنجا شما یه فایل به نام Packages مشاهده می کنید.

  • حالا باید فایل source.list را با دسترسی root باز کنید:

    gksu gedit /etc/apt/sources.list

  • به محض باز شدن فایل در همان بالا آن، دکمه "Enter" را بزنید تا یک خط خالی باز شود و در آن خط متن زیر را اضافه کنید و فایل را ذخیره نمایید:

    deb file:/home/username/offline /

توجه کنید که کلمه username که در خط بالا آمده است باید با نام کاربری که در آن سیستم لاگین می کنید جابجا شود.

نکته: برای راحتی بیشتر و اگر که این رایانه هرگز به اینترنت قرار نیست که متصل شود می توانید ابتدای دیگر خطوط موجود در این فایل را علامت # قرار دهید تا دیگر مخازن برای به روز رسانی غیر فعال شوند.

  • اکنون کافی است تا برای آپدیت اوبونتوی خود دستور زیر را اجرا کنید:

    sudo apt-get update sudo apt-get upgrade

خوب این یک راه برای آپدیت offline سیستم عامل اوبونتوی رایانه تان بود.

راه دوم: استفاده از برنامه apt-offline

این برنامه هم قابل اجرا در حالت خط فرمانی (CLI)، و هم در حالت گرافیکی می باشد. با در نظر گرفتن فرضیات بالا به ترتیب زیر عمل می کنیم: * ابتدا این برنامه را هم روی رایانه ای که به اینترنت متصل است و هم رایانه ای که به اینترنت متصل نیست به صورت زیر نصب می کنیم:

sudo apt-get install apt-offline apt-offline-gui
  • برای راحتی بیشتر از طریق ترمینال دستور زیر را در رایانه ای که به اینترنت متصل نیست زده تا برنامه اجرا شود:

    sudo apt-offline-gui

  • در پنجره باز شده گزینه اول "Generate Signature" را زده و یه فایل sig. را ایجاد می کنیم.

  • آن فایل ایجاد شده را به رایانه ای که اینترنت دارد منتقل می کنیم. در آن رایانه نیز همان برنامه aptt-offline-gui را همانطور که در بالا گفتیم اجرا کرده و گزینه "Download Packages or Updates" را زده و در آن آدرس فایل sig. منتقل شده را داد و مسیر ذخیر آپدیت را مشخص کرده و سپس دکمه Download را می زنیم.

  • پس از اتمام دانلود آپدیت ها، فایل آپدیت ذخیره شده را به رایانه اول منتقل می کنیم.

  • در رایانه ای که اینترنت متصل نیست در بنامه apt-offline-gui گزینه "Install Packages or Updates" را زده و در آنجا مسیر فایل آپدیت منتقل شده را داده و دکمه "Install" را می زنیم.

  • اکنون برنامه شروع به آپدیت سیستم کرده

البته برای انجام این کار راههای دیگری هم هستند که اگر انشاء الله به آنها دست یافتیم، آنها را نیز توضیح می دهیم.

برچسب ها: ubuntu linux apt