با سلام.

امروز با یک فایل iso. مواجه شدم که می خواستم از اطلاعات درونش استفاده کنم. همانطور که می دونید فایلهای iso. نوعی فایل فشرده هستند که معمولا اطلاعات داخل یک cd یا dvd را به این صورت تبدیل می کنند تا بتوانند آن را با حفظ ساختار cd یا dvd اش با استفاده از حافظه های جانبی یا درون شبکه منتقل و از آن اطلاعات استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با این نوع فایلها می توانید به سایت دانشنامه ویکیپدیا با عنوان ISO_image مراجعه نمایید.

برای استفاده از این نوع فایل تو سیستم عامل اوبونتو چند راه وجود دارد. یک این که روی آن فایل راست کلیک کرده و گزینه

"Open With Archive Mounter"

را انتخاب کنید.

Open With Archive Mounter

راه دیگر و ساده ترین راه این است که آن فایل را با هر برنامه رایت cd یا dvd ای توی هر سیستم عاملی که خواستید بر روی دیسکی رایت و از طریق قطعه سخت افزاری مربوطه اش آن را اجرا و اطلاعات را بخوانید.

راه دیگر این است که از طریق برنامه ترمینال وارد عمل شود. در اینجا می خواهیم به نوعی این فایل را به عنوان یک قطعه سخت افزاری مجازی به سیستم عامل بشناسانیم. این همان عملی است که در راه اول گفته شد با این تفاوت که در آن جا این عمل از طریق رابط گرافیکی سیستم عامل انجام می شد. این عمل را اصطلاحا mount کردن می گویند. مراحل انجام به صورت زیر است:

ابتدا باید مسیری را برای بارگذاری موقت این فایل تعیین کنیم. این مسیر معمولا توی سیستم عامل لینوکس در مسیرmedia/ تعیین می شود.

sudo mkdir /media/iso

سپس به مسیری که فایل iso قرار دارد تغییر مسیر داده و در آنجا با استفاده از دستور mount این فایل را به صورت مجازی بارگذاری می کنیم:

sudo mount -o loop file.iso /media/iso

با اجرای این دستون یک درایو جدید به سیستم شما اضافه می شود که حاوی اطلاعات همان فایل است. و شما به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

برچسب ها: image iso mount linux shell